22 december 2020

Läkemedelshantering i Sörmland

Läkemedelskommitténs Expertgrupp Läkemedelshantering har nu slutfört revideringsarbetet av Läkemedelshantering i Sörmland som är en gemensam rutin för Region Sörmland och samtliga nio kommuner i länet. Den utgör också en lokal anvisning till Vårdhandboken.

Den nya rutinen utgår från den föreskrift som gäller från 1/1 – 2018 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ordination och hantering av läkemedel i hälso- och sjukvården HSLF-FS 2017:37

Den nya rutinen finns på Samverkanswebben på sidan för Läkemedelshantering. Där finns också ett presentationsmaterial med de viktigaste förändringarna. I rutinen ingår bl.a. ansvarsfördelning för vårdgivare men också detaljerad information, praktiska bilagor och mallar som kan användas på alla vårdenheter.

Marie Portström och Agneta Schultz
Expertgrupp Läkemedelshantering