14 juni 2021

Sjukvårdsrådgivning via chatt i Region Sörmland

Idag, den 14 juni öppnar Region Sörmland en chatt som ska komplettera sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Chatten kommer vara öppen alla dagar mellan kl 09-14 och bemannas av sjuksköterskor från 1177 Vårdguiden i Region Sörmland.

- Chatten blir ytterligare ett sätt man kan kontakta oss på, utöver sjukvårdsrådgivningen på telefon. De som föredrar att kontakta oss digital väg får ett snabbt och smidigt sätt att kontakta oss på och samtidigt är förhoppningen att det leder till kortare kötider för de som verkligen behöver komma fram på telefon, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef, 1177 Vårdguiden i Region Sörmland.

Chatten med 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i Region Sörmland är kostnadsfri och inloggning sker med BankID. Mer information, användarinstruktioner och länk till chatten finns på: 1177.se/Sormland/chatt-sormland

På alla vårdcentraler i Sörmland till hösten
Förutom sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden öppnar även Vårdcentralen Ekensberg i Nyköping en digital rådgivning med chatt nu den 14 juni. Senare i höst är tanken att alla vårdcentraler i länet ska kunna erbjuda sina patienter digitala vårdtjänster, som bland annat chatt, då en ny digital lösning är planerad att breddinföras i Region Sörmlands primärvård. 

- Med pandemin har behovet och förväntningarna att kunna kontakta vården digitalt ökat betydligt och det är viktigt att vi kan erbjuda det alternativet för våra invånare. Det blir också effektivare på många sätt vilket leder till en ökad tillgänglighet för patienter och invånare, säger Mats Henningsson, Hälsovalschef i Region Sörmland.

JJRD