12 januari 2022

Vårdkontakt Direkt - ny tjänst för digital vård

Idag, den 12 januari lanserar Region Sörmland sin nya tjänst ”Vårdkontakt Direkt” som ger invånarna ökade möjligheter att söka vård online och få rådgivning via chatt.

- Efterfrågan på en gemensam digital vårdingång i Sörmland har varit stor och äntligen kan vi erbjuda detta i form av ett breddinförande på våra vårdcentraler i samarbete med sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden i Sörmland. Vårdkontakt Direkt blir ett komplement till att ringa till vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen på 1177. Förhoppningsvis kan detta samtidigt öka tillgängligheten för de som behöver komma fram på telefon, säger Eva Neidenström, projektledare, Utvecklingsenheten i Region Sörmland.

Vårdchatten i Vårdkontakt Direkt bemannas av sjuksköterskor från Sörmlands vårdcentraler och sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden i Sörmland, alla dagar, kl 08 – 18. Invånare kan även använda tjänsten övriga tider för att skicka in sitt vårdärende eller för att få egenvårdsråd. Utöver detta finns det också möjlighet att kontakta sin vårdcentral eller sitt barns BVC i övriga ärenden via chatt i Vårdkontakt Direkt.

Inloggning i Vårdkontakt Direkt sker med BankID eller Freja eID Plus. Mer information och länk till att logga in finns här:
1177.se/sormland/vardkontaktdirekt

78C8