12 januari 2022

Vårdkontakt Direkt - ny tjänst för att söka vård digitalt

Idag, den 12 januari öppnar Region Sörmland sin nya digitala tjänst ”Vårdkontakt Direkt” i vilken länets invånare kan söka vård och få rådgivning via chatt.

- Äntligen kan vi erbjuda en gemensam digital vårdingång till våra vårdcentraler i samarbete med sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden i Sörmland, säger Eva Neidenström, projektledare på utvecklingsenheten i Region Sörmland.

Vårdchatten i Vårdkontakt Direkt bemannas av sjuksköterskor från Sörmlands vårdcentraler och sjukvårdsrådgivningen på 1177 Vårdguiden i Sörmland, alla dagar i veckan, kl 08 – 18. Invånare kan även använda tjänsten övriga tider för att skicka in sitt vårdärende eller för att få egenvårdsråd. 

- Vårdkontakt Direkt blir ett komplement till att ringa till vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen på 1177. Förhoppningsvis kan detta samtidigt öka tillgängligheten för de som behöver komma fram på telefon, säger Eva Neidenström.

Inloggning i Vårdkontakt Direkt sker med BankID eller Freja eID Plus. Mer information och länk till att logga in finns här:
1177.se/sormland/vardkontaktdirekt

F6M2