Kommande förändringar i Visma webSesam
Kommande förändringar i Visma webSesam 2026
Någon gång under våren 2026 kommer Visma webSesam att uppgraderas, datum för detta är inte bestämt än då vi har en del funktioner vi behöver testa innan. Vi behöver också uppdatera förskrivarutbildningar med mera. Mer information kommer att delges.
I denna uppgradering kommer en del nyheter implementeras, se nedan. Under året kommer även ytterligare nyheter att driftsättas, mer info om detta delges när det är dags.
Observera att punkterna ej faller i inbördes ordning.
• Byte av mottagare från inaktiva mottagare
Tidigare har det inte varit möjligt att genomföra ett byte av mottagare från mottagare som är inaktiva, utan ett felmeddelande har visats och knapparna för att gå vidare med registreringen har varit inaktiva. För att underlätta för användare att flytta hjälpmedel från avlidna personer har vi nu förbättrat detta genom att ta bort spärren, så att det går att genomföra byten även från inaktiva mottagare.
• Sortering av raderna i hjälpmedelslistan i Byte mottagare
Tidigare gick det inte att sortera hjälpmedelslistan som visas i registreringen av Byte mottagare, där förskrivaren väljer vilka av mottagarens hjälpmedel som ska bytas. Detta har vi nu förbättrat genom att införa en sortering på samtliga kolumner när användaren klickar på de titelrader som har en rubrik.
• Registrera avvikelse/reklamation via en Beställning
För beställningar av typen "Beställning" eller "Förskrivning" kommer det införas en möjlighet att via sökdetaljen skapa avvikelser direkt via kundordern. När man öppnar beställningen i sökdetaljerna kommer det att finnas ett alternativ "Avvikelse/reklamation" i listmenyn "Registrera/Skapa", denna meny öppnar funktionen Registrera avvikelse.
• Mina aktiviteter visas i två sektioner
För att snygga till sidan kommer vi att dela upp sidan Mina aktiviteter med "Öppna aktiviteter" och "Stängda aktiviteter".
• Sortera artikellistor efter benämning i stället för nummer
Tidigare sorterades sökattributen för artiklar samt artikellistorna i sortimentskatalogen efter artiklarnas nummer som standard, men efter önskemål kommer detta nu att ändras så att attributet benämning är överordnat och sökningarna ska därmed bli mer relevanta.
• Inaktiva användarkonton låses automatiskt
För att öka säkerheten vid inloggning till Visma webSesam kommer en automatisk kontroll att göras där användare som ej varit inloggade i VwS under mer än 6 månader att inaktiveras. Ett meddelande kommer att dyka upp som beskriver att om du inte varit inloggad på länge har ditt användarkonto blivit låst.
Behöver kontot återaktiveras ska HMCSupport@Regionsormland.se kontaktas.
• Ny filtreringsfunktion för vissa listor
För att underlätta sökningar kommer en ny filterfunktion att implementeras på vissa sidor. Denna funktion kommer att vara under utvärdering och är den uppskattad och fungerar som den ska kommer den att läggas till på ytterligare sidor. I denna uppgradering kommer filtreringen att finnas i Mottagardetaljerna, Artikellistan, Sortimentskatalogen samt i hjälpmedelslistan för Byte mottagare.
• Komplettering av information i Fakturaspecifikationen
Kolumner tillagda för samlingsfakturor i fakturaspecifikationen. För att granskaren ska kunna veta källan till en faktura kommer funktionen fakturaspecifikation kompletteras med information om aktivitet, individ, antal komponenter samt radbelopp.
• Kolumn för registreringsdatum på Aktiviteter och Hämtorder byter namn
Tidigare hade tabeller med aktiviteter och hämtorder olika namn på den kolumn som visade registreringsdatum. För att vara konsekventa heter nu kolumnen enbart "registreringsdatum" och finnas under fliken Mina aktiviteter, Mina hämtorder, Mina avvikelser/reklamation, Aktiviteter, Hämtorder.
• Komplettera individer med beställd komponent
Tidigare när man beställde en komponent visades endast levererade individer i steget "Komplettera levererad individ". För att underlätta vid komplettering kommer vi nu göra det möjligt att även kunna se beställda, men ej levererade individer i listan över individer som kan kompletteras.
• Leveransdatum visas endast för levererade beställningar på Min sida
Tidigare har vi visat leveransdatum för samtliga beställningar i fliken "Mina beställningar" på Min sida, oavsett vilket status beställningen haft. Detta ger en felaktig och otydlig bild av beställningarna och därför har vi valt att ändra på detta. Leveransdatum kommer endast visas på beställningar med status Levererad eller Fakturerad.
• Kryssruta borttagen från inloggningssidan
Rutan som heter "Kom ihåg användarnamnet" tas bort eftersom det inte finns någon funktion kopplad till rutan.
• Förbättringar av hjälpmedelslistan i returregistreringen
För att underlätta returtagning kommer en sortering på samtliga kolumner att tillkomma. En filterknapp kommer även att läggas till "Visa komponenter", denna knapp kommer att vara avslagen som standard och för att visa komponenter behöver du bocka i denna rutan. Detta för att minska antal rader som visas innan du aktivt väljer att visa komponenter.
• Tillägg av ikon för att tydligare visa att det finns fler rader
För att tydliggöra när det finns fler rader att visa, kommer det att läggas till en ikon som visar att du kan scrolla nedåt på sidan (klickar du på ikonen scrollar den). Denna funktion kan du även använda för att scrolla uppåt.
Frågor kring detta hänvisas till funktionsbrevlådan HMCSupport@Regionsormland.se

