22 september 2022

Tyngdtäcken utgår från förskrivningsbart hjälpmedelssortiment den 1 november 2022.

Förändring gällande tyngdtäcken

Under hösten 2020 presenterade Medicintekniska produktrådet (MTP-rådet) sina rekommendationer kring hanteringen av tyngdtäcken för landets regioner. Rekommendationerna var följande:

•  Att avstå från att förskriva s.k. tyngdtäcken inom den offentligt finansierade hälso-och sjukvården.
  •  Att endast finansiera användning av tyngdtäcken inom ramen för vetenskapliga studier.
  •  Att för pågående användning/förskrivning hitta former för att fasa ut användningen av tyngdtäcken som offentligt finansierad behandlingsåtgärd.

MTP-rådets rekommendation har lyfts i Beredningsgrupp Hjälpmedel i Sörmland, Länsstyrgruppen i Sörmland och Nämnden för samverkan kring socialtjänst och vård (NSV).
När rekommendationerna först presenterades 2020 så inkom en del åsikter och skrivelser från förskrivargrupper och verksamheter. Beredningsgruppen diskuterade MTP-rådets rekommendation i november 2020. Som underlag till diskussionen fanns de inkomna skrivelserna från förskrivare och verksamheter, gemensamt för alla inkomna skrivelser var att de innehöll kritik mot MTP-rådets beslut. Åsikterna och kritiken mot rekommendationerna har förts fram till både Länsstyrgrupp och NSV.
En reflektion från beredningsgruppen var att nationella riktlinjer för hjälpmedelshantering ofta efterfrågas men att de skapar mycket diskussioner och känslor när de väl presenteras.
Både Beredningsgrupp och Länsstyrgrupp har bedömt att vi ska följa MTP-rådets rekommendationer Även NSV står bakom detta då rekommendationerna är nationella och är ett resultat av MTP-rådets arbete i att söka evidens.

Beslut
Tyngdtäcken upphör att vara förskrivningsbart som hjälpmedel i Region Sörmland från 2022-11-01, vilket gäller både för barn och vuxna.
Beslutet innebär också att det inte kommer vara möjligt att göra ett byte av täcke från 2022-11-01.

De tyngdtäcken som redan finns förskrivna kommer hanteras på samma sätt som andra produkter som utgår ur sortimentet, dvs brukaren får ha kvar sitt tyngdtäcke som hjälpmedel och det återlämnas till Hjälpmedelscentralen när behovet upphört. Så länge brukaren har täcket kvar debiteras Region Sörmland månadsvis för kostnaden.

Från 2022-11-01 kommer Hjälpmedelscentralen plocka bort de täcken som finns för utprovning i våra utprovningsrum på Fraktgatan i Eskilstuna samt på filialerna i Nyköping och Katrineholm.

Denna förändring gäller samtliga tyngdtäcken. Gäller ej övriga sinnesstimulerande produkter så som bolldynor, tyngdfiltar och tyngdvästar.

Vid frågor kring denna förändring kan sektionschef Annelie Söderbäck kontaktas på 072-1480834.
Alt annelie.soderback@regionsormland.se

66CB