3 oktober 2024

Utbrott av marburg i Rwanda

Just nu pågår ett utbrott av marburgvirus, som ger mycket allvarlig blödarfeber, i Rwanda.

Risken för smittspridning i Sverige av marburgvirus bedöms i nuläget som mycket låg men enstaka importfall kan inte uteslutas. Det är därför viktigt att direkt identifiera ev misstänkta fall som kommer i kontakt med vården.
Misstänkta fall är personer som insjuknar med feber >=38,0 grader och som vistats de senaste 21 dagarna i Rwanda.

Vid ev misstänkta fall ska infektionsjouren (016-105222) kontaktas omgående (som även kontaktar smittskyddsläkaren). Extra smittskyddsåtgärder med skyddsutrustning ska vidtas och patienten provtas på isoleringsrum på infektionskliniken.

> Ebola- och marburgvirusinfektion (Smittskydd/Vårdhygiens information om handläggning vid misstänkt sjukdom inkl länk till regionens medicinsk rutin)

Kort om sjukdomen marburg

• Symtomen på marburg är hastigt insjuknande med hög feber, huvudvärk, muskelvärk och allmän sjukdomskänsla.
  • Inkubationstiden, dvs tiden från smitta till symtom, är 2-21 dagar.
  • Smitta sker mellan människor genom infekterade kroppsvätskor såsom saliv och blod, dvs smitta sker fr a till hushållskontakter och sjukvårdspersonal. Endast personer med symtom är smittsamma, dvs asymtomatiska personer smitta inte.
  • Marburgviruset har hög dödlighet och är en av flera ovanliga virusinfektioner som ger viral hemorragisk feber (VHF), där den mest kända är Ebolavirus. Regeringen kommer imorgon ta beslut om att sjukdomen ska klassas som samhällsfarlig, likt ebola.

Information från Folkhälsomyndigheten om marburg

> Hemställan om att marburg klassificeras som samhällsfarlig sjukdom (Folkhälsomyndigheten)

> Frågor och svar om sjukdomen marburg (Folkhälsomyndigheten)

> Sjukdomsinformation om marburg (Folkhälsomyndigheten)