3 september 2024

Börja forska! Ansök senast den 11 oktober

Nu har höstens ansökan om forskningsmedel öppnat.

– Att kombinera forskning med kliniskt arbete kan vara det roligaste som finns. Forskning via oss bidrar också direkt till att förbättra vården i Sörmland, säger Petri Olivius, forskningsdirektör.

Centrum för klinisk forskning stöttar dig gärna i allt från studieplan och studiedesign till etikansökan.

Behöver du stöd med ansökan?

– Vi hjälper till med frågor kring det digitala ansökningsformuläret och ger feedback på relativt färdiga ansökningar. Detta kan inkludera stöd med formuleringar och textens disposition, säger Pernilla Larsson, administratör vid Centrum för klinisk forskning.

För stöd med relativt färdiga ansökningar, mejla till Centrum för klinisk forskning senast två veckor före sista ansökningsdatumet.

Vill du ha feedback och diskutera din ansökan med en handledare istället? Du som redan har en handledare får feedback på din ansökan av denna. För dig som inte har en handledare, eller för disputerade som inte längre har behov av handledare, erbjuder vi gärna stöd och synpunkter.

Den 1 oktober kan du få feedback av någon av våra handledare via Teams. Mejla till Centrum för klinisk forskning så får du en tid för handledning via Teams.

– Alla våra forskningshandledare är disputerade inom sina professioner och vi försöker i möjligaste mån matcha så att nya forskare får stöd av den av oss som har bäst kompetens inom det område som forskningen fokuserar på, säger Linda Swanson, psykolog och forskningshandledare.

Detta gäller för höstens ansökan

• Ansökan om forskningsmedel ska vara inlämnad senast den 11 oktober.
  • Alla anställda inom Region Sörmland och privata vårdgivare i Sörmland som har avtal med regionen har rätt att söka. Du måste vara anställd på minst 50 % för att kunna söka forskningsmedel.
  • Aktiviteter som ingår i verksamhetens ordinarie uppdrag, som ST-läkarnas obligatoriska projektarbete, kan inte få medel.

Här hittar du ansökningsformuläret.
Vid frågor om formuläret, kontakta Pernilla Larsson, administratör på Centrum för klinisk forskning.

UNSD