19 augusti 2024

Nylanserad e-utbildning om personcentrerat bemötande

Lär dig bemöta personer med funktionsnedsättningar på ett respektfullt sätt.

– Att ge ett personcentrerat bemötande är att skapa jämlika förutsättningar eftersom alla människor behöver mötas på sitt unika sätt. Utbildningen är särskilt viktig för den som regelbundet kommer i kontakt med personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar. Men alla människor kan dra nytta av kunskapen kring dessa behov! Därför har vi valt att göra utbildningen tillgänglig för alla, oavsett yrke eller bakgrund, säger Maria Ulvenhag, processledare på länsgemensamt regionalt stöd.

Utbildningen är framtagen tillsammans med vårdpersonal från både kommuner och regionen men också i samverkan med brukarorganisationer i Sörmland.

– Jag tycker att utbildningen är ett fint exempel på hur samverkan mellan brukarorganisationer och yrkespersoner tillsammans bidragit till utbildningsmaterialet, det blir både autentiskt och känns verklighetsnära. Det är helt omöjligt att vara expert på alla områden men genom utbildning kan vi definitivt bli bättre, säger Maria Ulvenhag.

Utbildningen består av nio delar där varje utbildningsdel är 25-45 minuter lång.

Ta del av e-utbildningen personcentrerat bemötande.

ZXMD