Att göra AT på Mälarsjukhuset

AT-tjänstgöringens omfattning

AT-tjänstgöringen omfattar 21 månader:

• Sex månader kirurgi (inkl ortopedi, anestesi och röntgen)
  • Sex månader medicin (möjlighet att önska placering på barn, onkologen eller infektion)
  • Tre månader psykiatri (inkl auskultationsdagar på BUP och Beroendecentrum)
  • Sex månader primärvård (inklusive 7 auskultationsdagar)

I samtliga placeringar ingår jourtjänstgöring, även nattetid (undantaget primärvård där jourer är förlagda helger 08.00-21.00). På Kirurgkliniken och Medicinkliniken finns mellanjour på huset och bakjour i hemmet. Narkosjour finns alltid på huset. På Psykiatriska kliniken har man beredskapsjour med 30 min inställelsetid för både bakjour och primärjour.

Primärvårdsplaceringen kan göras på både Regionsdriven- och privat VC i Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred eller Torshälla. Vilken vårdcentral man får göra sin AT på avgörs av studierektorer och AT-chef. AT-läkarna har möjlighet att komma med önskemål, men ingen kan kräva att göra sin AT på en viss vårdcentral.

Introduktionsveckorna

Introduktionen pågår under 1 ½ vecka och innehåller information om sjukhuset, landstinget samt genomgångar av viktigare medicinska och administrativa rutiner. De nya AT-läkarna får tillfälle att träffa andra AT-läkare, fackliga representanter, studierektorerna och ledning med AT-chef. Det ingår HLR-utbildning och andra obligatoriska e-utbildingar.

Ledning med AT-chef. Det ingår HLR-utbildning och andra obligatoriska e-utbildingar.

I introduktionen ingår 2 dagar utbildning i vårt journalsystemintroduktionsprogram med såväl praktisk som teoretiska moment vid uppstart.

Handledning

På varje klinikplacering finns en AT- ansvarig som ansvarar för AT-läkarens utbildning. På varje placering finns även en namngiven handledare.

AT-chef och studierektorerna är också tillgängliga för samtal, råd och stöd vid behov.

Utbildning

På Mälarsjukhuset är torsdag eftermiddag föreläsningsdag. Under sommaren när det inte är föreläsningar har man fortfarande 4 timmars lästid per vecka. Alla AT läkare deltar utöver torsdagsföreläsningar, klinikernas interna utbildningar och introduktionsprogrammen också på utbildning:

• Två dagars kurs i akut medicisnskt omhändertagande, inklusive simulering.
  • Försäkringsmedicin - en dag
  • AT-stämman - två dagar
  • Läkemedelsforumskonferens - två dagar
  • Länsgemensam AT-dag

Någon utbildningspott finns inte.

Lön

Grundlön 2024: 36 750 kr/månad, med möjlighet till individuellt tillägg som baseras på antal vikariatsmånader som underläkare efter examen innan AT (maximalt 10 månader á 100 kr). Justering efter 12 månader anställning. När 3 månaders tjänstgöring kvarstår höjs lönen med 6000 kr.

Vi tillsätter 16 AT block på Mälarsjukhuset varje termin.

Här kan du som nyanställd inom Region Sörmland läsa mer om de e-utbildningar som ska göras i samband med nyanställning

Uppdaterat: 22 mars 2024
18PP