Att göra AT på Nyköpings lasarett

AT-tjänstgöringen omfattar 21 månader:

• Sex månader medicin (inklusive rehab 3v, barn 2v)
  • Sex månader kirurgi (inklusive ortopedi 6v och anestesi 2v)
  • Tre månader psykiatri
  • Sex månader primärvård (inklusive 7 auskultationsdagar)

I samtliga placeringar ingår jourtjänstgöring, även nattetid (undantaget primärvård där jourer är förlagda helger 08.00-21.00). Narkosläkare finns på sjukhuset nattetid, men bakjour för respektive klinik finns i hemmet.

Primärvårdsplaceringen kan göras i Nyköping (för närvarande 4 vårdcentraler) eller i Oxelösund, Trosa och Gnesta.

Handledning

På varje klinikplacering finns en personlig handledare som ansvarar för AT-läkarens utbildning.

Studierektorerna är också tillgängliga för samtal, råd och stöd vid behov. AT-chef är huvudhandledare.

Lön

Grundlön 2024: 36 750 kr/månad, med möjlighet till individuellt tillägg som baseras på antal vikariatsmånader som underläkare efter läkarexamen (maximalt 10 månader á 100 kr). Justering efter 12 månader anställning. När 3 månaders tjänstgöring kvarstår justeras lönen åter med 6000 kr.

Efter AT

Vårt mål är att du ska trivas så pass bra hos oss att du vill stanna kvar inom Region Sörmland efter din AT. Vi hjälper gärna till med att förmedla kontakter.

Här kan du som nyanställd i Region Sörmland läsa mer om de e-utbildningar som ska göras i samband med nyanställning

Uppdaterat: 22 mars 2024
48M2