Koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter

Lag (2019:1297) om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter trädde i kraft 1 februari 2020. I och med det har hälso- och sjukvården ett lagstadgat ansvar att erbjuda koordineringsinsatser till sjukskrivna patienter med syftet snabbare återgång i arbete. På sidan finns fördjupad information om vad uppdraget innebär.

Lag om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter

Koordineringsinsatserna ska ges efter behov inom hälso- och sjukvården för att främja patienternas återgång till eller inträde i arbetslivet. Funktionen finansieras genom generellt statsbidrag till regionen.

Lagen reglerar inte att det på vårdenheterna ska finnas särskilt utsedda rehabiliteringskoordinatorer men att funktionens tre delar - personligt stöd, intern samordning och samverka med andra aktörer - ska utföras vid behov för målgruppen. 

Samtycke från patienten 

Koordineringsinsatser ska bara ges om patienten samtycker till det. 

Målgrupp

Koordineringsinsatser ska ges till sjukskrivna patienter utifrån behov. Bedömning görs utifrån vilka möjligheter den enskilda pa­tienten kan anses ha att återgå till arbetslivet och hur möjligheterna kan påverkas av koordinerings­insatser.

Med sjukskrivna patienter avses de patienter för vilka en läkare utfärdat intyg om att de på grund av skada eller sjukdom i någon utsträckning är förhindrade från att delta i arbetslivet. Det saknar betydelse vilken form av ersättning intyget är avsett för, t.ex. sjukpenning, aktivitetsersättning eller aktivitetsstöd.

Uppdragets tre delar 

Koordineringsuppdraget innefattar tre delar: personligt stöd, intern samordning och extern samverkan.

Personligt stöd

  • Motivation till delaktighet i den vård som krävs för att återfå arbetsförmågan.
  • Hjälpa individen att hitta lösningar och på egen hand klara att genomföra vårdinsatserna.
  • Kontaktperson avseende sjukskrivningsprocessen inom hälso- och sjukvården utifrån sjukskrivnings- och rehabiliteringsplanen.

Intern samordning

  • Främja samsyn kring patienten.
  • Arbeta mot samma mål och enligt samma plan avseende arbetsåtergång.

Samverkan med andra aktörer

  • Vara väg in i hälso- och sjukvården för externa parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och socialtjän.
  • Vid behov inhämta den information från arbetsgivare, Försäkringskassan , Arbetsförmedlingen eller annan part som hälso- och sjukvården behöver, för att kunna planera sina insatser tillsammans med individen. 

Impuls om antaget rehabiliteringsbehov

Lagen reglerar också att hälso- och sjukvården ska skicka impuls till Försäkringskassan när det verkar som att individen ehöver andra insatser än rent medicinska för att kunna återgå i arbete. Det handlar om att få alla som bör vara engagerade i patientens process mot återgång i arbete, blir det så snabbt som möjligt utifrån respektive ansvarsområde. 

Skyldigheten att skicka impulser har utgångpunkt i att det är Försäkringakssans som ansvarar för att klarlägga behov av rehabilitering på arbetsplatsen, på det sociala området eller i andra delar och att verka för att behoven tas om hand av rätt aktör. Det är också Försäkringskassans ansvar att tillgodose patientens behov av motivation och stöd när det gäller sådana insatser. Impulsen är en indikation på att det kan finnas ett behov att klarlägga det sammantagna rehabiliteringsbehovet. 

Individens samtycke krävs

Hälso- och sjukvården får bara skicka impulsen om patienten samtycker till det.  

Koordineringsfunktionen i Region Sörmland

Det finns inga lagkrav på att koordineringen ska utföras av en specifik person eller funktion. I Region Sörmland finns dock namngivna rehabiliteringskoordinatorer på samtliga vårdcentraler och vissa kliniker där sjukskrivning är vanligt förekommande bl a psykiatri, smärtmottagning, reumatologen och Medicinkliniken i Nyköping.

Uppdraget omfattar vanligtvis en deltidstjänst och många rehabiliteringskoordinatorer kombinerar uppdraget med arbete som exempelvis fysioterapeut, arbetsterapeut, kurator och sjuksköterska. Vi har också flera koordinatorer som har en bakgrund från Försäkringskassan.

Innehållsansvarig: Charlotte Demelew Westerberg
Uppdaterat: 13 januari 2025
PNWT