Lokalt programområde (LPO) äldres hälsa och palliativ vård

LPO Äldres hälsa och palliativ vård ska arbeta för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård och omsorg i regionen. Arbetet sker i samverkan mellan Region Sörmland och länets kommuner.

Sedan hösten 2023 finns processledare på Länsgemensamt regionalt stöd (LRS) som ett stöd till ordföranden i LPO äldres hälsa och palliativ vård samt de lokala arbetsgrupper (LAG) som pågår och/eller bildas, för att möjliggöra att arbeta mer systematiskt och i samverkan, mellan kommunerna och Region Sörmland.

Det lokala programområdet LPO äldres hälsa och palliativ vård har i dagsläget tre lokala arbetsgrupper (LAG):

• Demenssjukdom
  • Inkontinens
  • Palliativ vård

Uppdraget för arbetsgrupperna utgår från ett beslutat uppdragsdirektiv och innebär att samverka mellan olika professioner, inom kommunerna och regionen.

Arbetsgrupperna leds av en ordförande, bemannas av verksamhetsföreträdare från kommuner och region och utförs inom befintliga verksamheter. En LAG kan vara kontinuerlig över tid eller ha ett tidsbegränsat uppdrag.

Innehållsansvarig: Cajsa Åkerholm
Uppdaterat: 29 april 2024