Kristina Fagerkvist

Kristina Fagerkvist vid kvinnokliniken har disputerat med sin avhandling om sexuell aktivitet och dysfunktion hos unga vuxna som har överlevt barncancer.

– Många unga vuxna som behandlats för barncancer upplever problem med sin sexualitet och har en oro över om de ska kunna få barn i framtiden.
Det berättar Kristina Fagerkvist som är barnmorska och kontaktsjuksköterska för gynekologisk cancer i regionen. Den 24 maj disputerade hon med sin avhandling vid Karolinska Institutet.

I forskningen, som Kristina bedrivit på deltid, framkommer att omkring hälften av kvinnorna och ungefär en tredjedel av männen som tillfrågats rapporterar någon form av sexuell dysfunktion. De är alla mellan 19 och 40 år och har under sin barndom behandlats för cancer.

– Förutom besvär som lågt intresse för sexuell aktivitet, torra slemhinnor och erektionsproblem rapporterar de unga vuxna också om en negativ kroppsuppfattning som påverkar den sexuella funktionen, säger Kristina Fagerkvist. I forskningen framkommer också att barncanceröverlevare vill prata om sexualitet, samt att de oftast känner sig ensamma och "övergivna" efter avslutad behandling och kontroll.

Kombinerar forskning med jobb
Att som anställd i regionen kunna kombinera forskning och kliniskt arbete tycker Kristina Fagerkvist är positivt:

– Det är ju rena drömmen! Du får lite av båda delarna, i det kliniska arbetet hittar du forskningsfrågorna och identifierar kunskapsluckor. Vården blir bättre av forskningen, den ska gynna patienterna i slutändan.

I just den här forskningen, som omfattar fyra olika studier, kan Kristina Fagerkvist visa på en förbättringspotential i eftervården:

– Slutsatsen i min forskning är att barncanceröverlevare löper en högre risk att rapportera negativa effekter kopplade till sitt sexliv. Det gäller särskilt de som har genomgått intensiv cancerbehandling, Därför rekommenderas att sexualitet tas upp i uppföljningsvården.

Grattis Kristina Fagerkvist, nu också medicine doktor!

Kristina Fagerkvists avhandling finns på Karolinska Institutets webbsida.

Uppdaterat: 2 juli 2024
HGZ4