Verksamhetssystem Socialtjänst

Projektet Verksamhetssystem för Socialtjänst i Sörmland syftar till att skapa förutsättningar för en enhetligare socialtjänst genom ett gemensamt verksamhetssystem för samtliga kommuner. Genom enhetliga arbetsprocesser och gemensam grundkonfiguration möjliggörs en smidig övergång till gemensam förvaltning och drift, vilket även stärker samverkan mellan kommunerna. Detta skapar möjligheter till kommunal samverkan gällande digitalisering och organisatorisk utveckling.

Förväntade effekter av projektet

Genom användning av ett verksamhetssystem med en kommungemensam grundstruktur kan medarbetare inom socialtjänsten i länet erhålla och tillhandahålla förbättrad tillgång till relevant information i sitt arbete. Verksamhetssystemet ska möjliggöra att informationen är tydlig, lättillgänglig och anpassad efter verksamhetens behov.

Genom uppsättning av ett verksamhetssystem med gemensam grundstruktur, skapas förutsättningar för gemensamma digitala/automatiserade tjänster mellan kommunerna i länet och regionen. Dessa tjänster kan öka tillgängligheten och tryggheten för brukare, samt förbättra effektiviteten och samordningen inom Socialtjänstens verksamhetsområden.

Medarbetarnas förmåga och kompetens som användare av verksamhetssystemet ska öka, vilket leder till högre effektivitet och förbättrad kvalitet i arbetet med de individer som Socialtjänstens verksamhet är till för. Detta uppnås genom systematisk utbildning och stöd, vilket säkerställer att personalen kan utnyttja systemets fulla potential för att förbättra beslutsfattande, dokumentation och samordning av insatser.

Samarbetet mellan länets kommuner kan stärkas när det gäller utvecklingen av Socialtjänsten i respektive kommun, vilket resulterar i en mer samordnad och effektiv verksamhet. Informationsutbytet mellan länets kommuner och Region Sörmland förbättras och ökar patient-/brukar-säkerhet, samt underlättar omställningen till Nära vård.

Projekttid: 2025-2028

Uppdaterat: 5 februari 2025
PF8G