Hjälpmedelscentralens uppdrag
Vad är Hjälpmedelscentralens uppdrag?
Hjälpmedelscentralen ska tillhandahålla hjälpmedel för brukare i länet inom ramarna för ekonomiska och politiska beslut, utgöra resurscenter och expertorgan samt ansvara för utbildning och information i hjälpmedelsfrågor.
Hjälpmedelscentralen ansvarar också för:
- Att följa utvecklingen inom hjälpmedelsområdet samt fortlöpande bevaka policyfrågor
- Att kvalitetssäkra hjälpmedelsförsörjningen
- Upphandling och inköp av hjälpmedel
- Återtagning och rekonditionering
- Förrådshållning och distribution
- Konsultation, service och underhåll
- Anpassning av hjälpmedel efter individuella behov
- Stöd till förskrivare vid förskrivning av hjälpmedel
- Ansvara för information och utbildningar inom hjälpmedelsområdet
- Samråd med brukarorganisationer
- Verksamheten drivs kostnadseffektivt och har en enhetlig prissättning gentemot huvudmännen baserad på självkostnad.
Regelverk och kriterier runt beviljande av hjälpmedel (pdf)