Hjälpmedelscentralens uppdrag

Vad är Hjälpmedelscentralens uppdrag?

Hjälpmedelscentralen ska tillhandahålla hjälpmedel för brukare i länet inom ramarna för ekonomiska och politiska beslut, utgöra resurscenter och expertorgan samt ansvara för utbildning och information i hjälpmedelsfrågor.

Hjälpmedelscentralen ansvarar också för:

  • Att följa utvecklingen inom hjälpmedelsområdet samt fortlöpande bevaka policyfrågor
  • Att kvalitetssäkra hjälpmedelsförsörjningen
  • Upphandling och inköp av hjälpmedel
  • Återtagning och rekonditionering
  • Förrådshållning och distribution
  • Konsultation, service och underhåll
  • Anpassning av hjälpmedel efter individuella behov
  • Stöd till förskrivare vid förskrivning av hjälpmedel
  • Ansvara för information och utbildningar inom hjälpmedelsområdet
  • Samråd med brukarorganisationer
  • Verksamheten drivs kostnadseffektivt och har en enhetlig prissättning gentemot huvudmännen baserad på självkostnad.

Regelverk och kriterier runt beviljande av hjälpmedel (pdf)

 

Innehållsansvarig: Hjälpmedelscentralen
Uppdaterat: 21 september 2023
GB2G