Patientsäkerhet i samverkan

God och säker vård – överallt och alltid, det är visionen för det gemensamma patientsäkerhetsarbetet inom Sörmlands Län. Målet är att ingen patient ska drabbas av en vårdskada.

Visionen och målet är formulerade för att betona en bred ansats i säkerhetsarbetet, som inkluderar både närvaro av säkerhet och frånvaro av skador.

I kommunerna är det de medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR) och medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) som har ansvar för att rehabilitering och vård som ges i kommunernas regi håller hög kvalitet och patientsäkerhet.


Inom regionen finns Patientsäkerhetsenheten som har i uppdrag att stötta alla verksamhetsområden i regionen i deras patientsäkerhetsarbete och i utvecklandet av patientsäkerhetskulturen. Detta görs bland annat genom årliga patientsäkerhetsdialoger, genomförande och uppföljning av medarbetarenkät som inkluderar säkerhetskultur, ansvar för drift och utveckling av regionens avvikelsehantering, risk- och händelseanalyser, utvecklingsarbete inom patientsäkerhetsområdet (lokalt, hälso- och sjukvårdsregionalt och nationellt) samt utbildning och omvärldsbevakning.
Inom patientsäkerhetsenheten inryms även de chefläkare inom regionen som har anmälningsansvar enligt lex Maria (HSLF-FS 2017:41) samt jurist.

Patientnämnden

Om du eller någon närstående har varit med om något i hälso- och sjukvården eller tandvården som du inte är nöjd med, kan du vända dig till den verksamhet som ansvarar för vården eller kontakta patientnämnden

Patientnämnden tar emot synpunkter och klagomål på all offentligt finansierad hälso-, sjuk- och tandvård samt den hälso-och sjukvård som ges inom kommunen.

Innehållsansvarig: Marie Håkansson
Uppdaterat: 18 september 2024
FAR6