SIP, Samordnad individuell plan
Om patienten har eller behöver insatser från både region och kommun i form av hälso- och sjukvård och/eller socialtjänst, ska en samordnad individuell planering erbjudas och genomföras av representanter för de enheter som ansvarar för insatserna. En samordning kan även vara aktuell när flera verksamheter inom regionen är involverade.
För att alla som är involverade i samordningen ska få samma information ska samtliga verksamheter inom region och kommun använda vårt informationsöverföringssystem, det är här vi kallar till möten, dokumenterar SIPen och samordnar. Du som är samordningsansvarig för mötet är skyldig att involvera patient och anhöriga, mötet/samtalet som sker för att ta fram den individuella planen ska utgå från Vad är viktigt för individen?
Pappersdokument används bara när individen har skyddad identitet eller saknar svenskt personnummer.
- Riktlinje gällande samordnad individuell planering, SIP (Denna riktlinje är under revidering. SIP regleras numera i både Hälso- och sjukvårdslagen och Socialtjänstlagen)
Viktiga dokument och material
- SIP-kort "Ska personen erbjudas en SIP" (Tvåsidigt fickkort att skriva ut och plasta in pdf)
- Att förklara och motivera till SIP (pdf)
- Information och förberedelse för patient/bukare inför SIP-möte
- SBAR
- När en part saknar tillgång till Prator får kallelse ske via brev(pdf)
- Checklista för SIP-möte via video (pdf)
- Mötescirklar - SIP möte med strukur
- Mall för dokumentation av SIP utifrån strukturen i Prator (pdf) Innehållet ska läggas in i Prator, kopia till patienten
Mer information
Regionen är central systemförvaltare för Prator. Respektive kommun har en utsedd lokal systemförvaltare som ansvarar för information och utbildning av medarbetare inom den egna verksamheten. Om du har några frågor kontakta din lokala systemförvaltare.