SIP, Samordnad individuell plan

Om patienten har eller behöver insatser från både region och kommun i form av hälso- och sjukvård och/eller socialtjänst, ska en samordnad individuell planering erbjudas och genomföras av representanter för de enheter som ansvarar för insatserna. En samordning kan även vara aktuell när flera verksamheter inom regionen är involverade.

För att alla som är involverade i samordningen ska få samma information ska samtliga verksamheter inom region och kommun använda vårt informationsöverföringssystem, det är här vi kallar till möten, dokumenterar  SIPen och samordnar. Du som är samordningsansvarig för mötet är skyldig att involvera patient och anhöriga, mötet/samtalet som sker för att ta fram den individuella planen ska utgå från Vad är viktigt för individen?

Pappersdokument används bara när individen har skyddad identitet eller saknar svenskt personnummer.

Viktiga dokument och material

Mer information

Regionen är central systemförvaltare för Prator. Respektive kommun har en utsedd lokal systemförvaltare som ansvarar för information och utbildning av medarbetare inom den egna verksamheten. Om du har några frågor kontakta din lokala systemförvaltare.

Uppdaterat: 17 maj 2024
MPD5