Alla avvikelser som berör hjälpmedel ska registreras i webSesam.
Det gäller reklamationer, negativa händelser och tillbud (negativa händelser och tillbud kan du även behöva registrera i internt system).
Avvikelser kan du skicka från flera olika bilder i webSesam t ex hjälpmedelsbilden, individkortet men även via aktivitsbilden. Du hittar samtliga avvikelsetyper i instruktionen.
OBS! När det gäller brister på ett hjälpmedel som uppstått vid normalt användande så som utslitna däck, utsliten klädsel, behov av justering av bromsar med mera så är detta ingen avvikelse, då ska du istället registrera en arbetsorder i webSesam.
DEFINITION AV BEGREPPEN NEGATIV HÄNDELSE, REKLAMATION OCH TILLBUD
-
- En händelse som har inträffat och medfört vårdskada (SOSFS 2011:9).
- Hjälpmedlet ska vara utlämnat till patienten.
- Anmälan om negativ händelse ska registreras i webSesam oavsett hur länge patienten/vårdenheten haft det aktuella hjälpmedlet.
- Anmälan om negativ händelse ska registreras i webSesam och enligt arbetsplatsens rutiner för avvikelsehantering.
- Hjälpmedelscentralen ansvarar för att avvikelsen registreras i Synergi.
- Hjälpmedelscentralen ansvarar vid behov för anmälan av den inträffade händelsen till tillverkaren samt till Läkemedelsverket.
-
- Reklamation är när du som kund påpekar t ex fel, brist eller dröjsmål i exempelvis en vara eller tjänst.
- Reklamation ska registreras i webSesam så fort felet upptäcks. En avvikelse ska skrivas inom 5 arbetsdagar för att vi ska kunna godkänna den.
- Ange så mycket bakgrunds- och kontaktinformation som möjligt för att förenkla hanteringen av din anmälan t ex kundordernummer, följesedelsnummer, individnummer etc.
- Skriv ut avvikelsen och fäst den på hjälpmedlet som du skickar tillbaka. Om avvikelsen innehåller personuppgifter läggs denna i ett förseglat kuvert. Därefter ska det returneras till Hjälpmedelscentralen och vara tydligt uppmärkt "Avvikelse Hjälpmedelscentralen".
Observera att avvikelse inte ska skrivas på grund av normalt slitage av hjälpmedlet. Vid behov av service ska du göra en Arbetsorder i webSesam.
-
- En händelse som kunde ha inneburit att patienten skadades (SOSFS 2011:9).
- Hjälpmedlet ska vara utlämnat till patienten.
- Anmälan om tillbud ska göras oavsett hur länge patienten/vårdenheten haft det aktuella hjälpmedlet.
- Anmälan om tillbud ska registreras i webSesam och enligt arbetsplatsens rutiner för avvikelsehantering.
- Hjälpmedelscentralen ansvarar för att avvikelsen registreras i Synergi.
- Hjälpmedelscentralen ansvarar vid behov för anmälan av den inträffade händelsen till tillverkaren samt till Läkemedelsverket.