Hälso-och sjukvård i samverkan

Allt fler människor får hälso- och sjukvård i hemmet. Patienterna och deras anhöriga förväntar sig att vården ska vara utformad utifrån deras individuella behov och önskemål. De förväntar sig även att de verksamheter och professioner som utför vården har samordnat sig kring insatserna som utförs.

Hälso- och sjukvård i hemmet berör hela hälso- och sjukvårdssystemet, vilket blir extra tydligt i och med den pågående omställningen till nära vård där den personcentrerade vården och omsorgens utformning är central. Region och kommun har ett gemensamt huvudmannansvar för hälso- och sjukvården och den sker i nära samverkan med socialtjänsten, där primärvården är navet oavsett huvudman. Därför är samverkan en viktig förutsättning för att vård och omsorgen för patienten/brukaren ska upplevas som sömlös.

Primärvården, som har både kommunal och regional huvudman, ska vara navet i hälso- och sjukvården. Den ska finnas nära invånarna och ha goda möjligheter att arbeta främjande, förebyggande och proaktivt

Viktiga dokument och  material

Mer information

Kunskapsstyrning finns inom både hälso- och sjukvård och socialtjänst och samordnas av SKR. Inom hälso- och sjukvård är regionenerna huvudansvariga men kommunen är en viktig samverkanspartner och deltagare i flera lokala programområden. Du hittar samtliga lokala programområden via länken. När material är beslutad i länsstyrgruppen presenteras det under respektive område ex . barn. Nedan finns tre programområden som har sitt kunskapsmaterial mm direkt på sin sida.

Innehållsansvarig: Marie Håkansson
Uppdaterat: 17 maj 2024