Avsluta och överföra ansvar
När vi inte har någon planerad aktivitet med patienten (egentligen när patienten inte har något bokat besök eller har något aktuellt bokningsunderlag) ska ärendet och vårdåtagandet avslutas.
En dokumentation för att sammanfatta vad som framkommit, bedömts och genomförts under den tid som brukaren varit aktuell på habiliteringsverksamheten bör göras.
OBS! Slutanteckning ska inte som regel skrivas mellan barn och ungdomsteam eller mellan ungdoms- och vuxenteam. Den behandlare som varit mest involverad avgör om sådant behov finns.
Kortare epikris
För de flesta patienter är en kort sammanfattning under sökordet Vårdsammanfattning i anteckningsmall "Slutanteckning" tillräckligt. Det brukar kallas epikris, en sammanfattning av en vårdperiod. Den blir olika lång beroende på hur lång vårdkontakten har varit och omfattning av planerade eller givna insatser.
Omfattande dokumentation inför överföring till annan aktör
För andra patienter är överföring till annan aktör ofta aktuell i samband med myndighetsdagen, om kontakten med mottagningen ska avslutas. Innan sådant avslut ska fortsatta vård- och omsorgskontakter vara planerade och vi ska säkerställa att information kommer vidare till de aktörer som behöver. Slutanteckningen ska då säkerhetsställa att all information som kan vara av vikt för brukaren att förmedla till andra vård och omsorgsgivare finns nedskrivna i ett samlat dokument. Det gäller främst barn som har haft många kontakter med barnkliniken, specialistvård i annan region, många insatser från mottagningen. För de patienterna kommer vårdkontakter framöver främst bli på SMO VC och somatisk vuxensjukvård eftersom kontakt med Habiliteringsmottagningen ofta avslutas.
Det finns även andra patienter då vårdkontakten kan vara värdefull att sammanfatta mer detaljerat i en slutanteckning. Det kan röra patienter med komplexa situationer, där det kanske varit omfattande samverkan med, upprepade anmälningar till eller försök till samverkan med socialtjänst eller patienter där vi erbjudit mer omfattande insatser kring tex svåra beteendeproblem och där erfarenheter eller framgångsfaktorer från detta ter sig värdefulla att summera.
Andra gånger kan det handla om att enheten återkommande hanterat samma hälsofrågeställning kring en patient under uppväxten men inte kunnat etablera ett fungerande samarbete med nätverket runt patienten och därmed inte lyckats bli till nytta.
Här samlas information och stödmaterial för att underlätta ett avslut inför överföring till annan aktör:
Manual och informationsmaterial inför avslut
MIMI checklistor bildstöd
MIN PÄRM
Att hitta rätt som vuxen
Habiliteringens samordnare/vårdlots kan hjälpa dig om du behöver vägledning vilka kommande aktörer som kan vara aktuella att ta kontakt med.
Då patienten har behov av insatser eller kontakt med flera olika aktörer efter avslut kan det vara lämpligt att kalla till en SIP för överlämnande. Här finns information om och stödmaterial för SIP-möten.
Planering och genomförande av avslut på hörsel- och dövmottagningens barn- och ungdomsteam
Gäller patienter i ålder 17 - 20 år som har en pågående kontakt med barn- och ungdomsteamet.
Rutin överlämning av patienter från barn- ungdomsteamet till vuxenteamet på hörsel- och dövmottagningen

